Ofte stilte spørsmål og svar

Mange notestaiv og stoler

FAQ

På denne siden kan du lese ofte stilte spørsmål og svar. Vi ber om at du orienterer deg her, før du kontakter oss via e-post.

 

Å søke på kursene 

  • Er det lurt å legge ved ekstra attester/anbefalingsskriv til søknaden?

- Nei, uttaket gjøres kun basert på innsendte opptak, og ikke ut fra skole/klasse, attester eller talentplass. Sørg for å sende med et opptak du er godt fornøyd med.

  • Hvordan vet jeg at søknaden er registrert, og når får vi svar?

- Når dere sender inn søknaden får dere automatisk en e-post som bekrefter dette. Har du mottatt denne e-posten er alt i orden, og du vil få svar innen 15. februar.

  • Kan vi ettersende opptak?

- Ja, dere kan ettersende opptak via e-post, frem til og med senest 15.januar. Dette er søkers eget ansvar, og søknader som mangler opptak vil ikke bli vurdert.

  • Kan jeg søke meg til et spesifikt kurs?

- Ja, du søker både periode og kurs. Sommersymfonien vil likevel plassere deg på det kurset der du vil få best mulig utbytte, på bakgrunn av informasjonen og opptaket du sender inn.

 

Opptak, betaling og registrering

  • Når er siste frist for betaling og kan man få utsettelse?

- Siste frist for å betale og registrere sin kursplass er 1.mars. Vi kan gi betalingsutsettelse dersom dere kontakter oss via e-post innen 1.mars. 

  • Jeg ønsker å bo på rom med han eller henne, eller har andre ønsker for overnatting
     - Dette skriver dere i et eget felt for rom ønsker i betalingsskjema. 
  • Kan vi ønske oss en bestemt lærer?

- Vi har desverre ikke mulighet til å innvilge og ta hensyn til alle ønsker, da det er en svært omfattende timekabal som skal legges. Ber om forståelse for dette. Kursledelsen gjør imidlertid sitt beste for at alle skal bli fornøyde og få et godt utbytte av kurset.  

  • Kan jeg som forelder bli med, selvom mitt barn er født før 2011?

- Hovedregelen er at dette ikke er mulig. Valdres folkehøyskole har begrenset med sengeplasser og vi prioriterer sengeplass til kursdeltagere. Aldersgrensen er satt for å kunne ta opp så mange søkere som mulig. Barn født i 2011 eller tidligere vil også ha glede av det sosiale ved å bo med andre jevnaldrene på leir, og det er mye læring i å selv ta ansvar for å møte opp presis. Vi har flere leirassistenter som bor sammen med deltakerne, og som er tilgjengelige 24/7 for å passe på. 

- Vi har imidlertid stor forståelse for at enkelte kan synes det er skummelt, eller ikke er helt er klare for dette ved ca 11 års alder. Da anbefaler vi å kontakte kursleder Helene for å sjekke muligheter for overnatting på folkehøgskoen. Eventuelt at foreldrene blir med, og enten bor i nærheten og følger opp på dagtid, eller om dere ønsker å bo sammen med alternativ innlosjering. Leira camping er da det nærmeste. Alle måltider er inkludert for barna på Valdres folkehøyskole. Les mer her:  http://www.sommersymfoni.no/festivalen/overnatting.aspx

  • Kan vi ha med søsken som ikke er med på kurset?

- I utgangspunktet er det kun plass til de barn som er tatt opp på kurset, men vi forstår at noen foreldre har småbarn som av praktiske årsaker må bli med. Dette registrerer dere i søknadsskjema. Det er en egen pris for medfølgende søsken som er oppgitt her. 

  • Kan vi ettersende noter/stykke til konsert?

- Ja, innen 15.april. MEN OBS - Fra 2019 kom det et helt nytt system for konsertpåmelding, og et eget skjema sendes ut via e-post for å melde på stykke og laste opp noter. Du huker av for om du ønsker dette skjema tilsendt, når du bekrefter og betaler for plassen. Er du i tvil, huk allikevel av på Ja, slik at du får tilsendt skjema. Dersom du huker av NEI vil det IKKE være mulig å påmelde eller ettersende konsertpåmelding. Vi håper allikevel alle har mulighet til å laste opp noter i skjema, slik at vi får dette riktig inn i vårt system. 

  • Jeg har fått venteliste plass, hva nå?

- Først etter den 15.mars vil vi ha oversikt over avmeldinger og annen informasjon og vil da starte arbeidet med å fordele ventelisteplassene. Vi ber om forståelse for at vi ikke kan uttale oss om din ventelisteplass før etter 15.mars, og vi vil kontakte deg snarest mulig dersom vi kan tilby deg plass.

Da Valdres Sommersymfoni er et nasjonalt og internasjonalt kurs, vil elever kunne oppleve at man ikke blir tatt ut på samme kurs som de man ellers går i orkester med, andre på samme talenttilbud eller de man går i klasse med.

 

Generelle praktiske spørsmål

  • Når får vi notene?

- Alle noter skal være utsendt/lagt ut på nett, innen 15.april. Pass selv på å skrive ut og ta dem med på kurset! Vi anbefaler at dere øver godt på stykkene i forkant. 

  • Når får vi vite hvem vi får som lærer, og timeplanen vår?

- Lærer, timeplan og romkamerater får dere først informasjon om ved ankomst, i deres velkomstmapper. Vi ber om forståelse for at vi ikke kan uttale oss om dette før dere kommer, da det henger sammen med den øvrige kabalen som skal legges. 

  • Når skal vi møte opp?

- Informasjon om oppmøte og timeplan for den første dagen legges ut på denne siden.

  • Vil det være fiolinmaker tilstede under sommersymfonien?

- TBA

 

Festivalen

  • Hvilke festivalkonserter får vi høre på? 

- Festivalkonsertene som spilles på Valdres folkehøgskole i 1.periode er inkludert for alle deltakere og foresatte som bor med deltakere. Mer informasjon om konsertene kommer etter festivalens programslipp i mars 2022. I 2022 arrangeres festivalen fra 17. juni - 27. juni. 

  • Hvordan bestiller vi overnatting (Festivalpublikum eller foreldre):

- For å bestille overnatting på festivalhotellet Scandic Fagernes kan du enten ringe +47 61358000 eller bestille på nettet og oppgi vår avtalekode for å få tilgang på rommene og en god festivalpris: https://www.scandichotels.no/hotell/norge/fagernes/scandic-valdres   (Avtalekoden legges ut i januar 2022) 

  • Hvor bestiller vi billetter?

- Billetter til konsertene kan kjøpes her.